Opstart af restaurant og café

Det er ingen hemmelighed at restaurationsbranchen er én af de brancher, der har den største konkursrate blandt iværksættere. Der kan være mange grunde til konkurs: Dårlig planlægning, inkompetente medarbejdere, budgetter der ikke holdte stik osv. Det er vigtigt at være godt velforberedt, og især tidligt i opstartsfasen skal der være styr på tingene.

De 9 trin til at starte restaurant

Her får du først overblikket over de 9 trin, som du skal igennem for at starte en succesfuld restaurant eller café.

Det er vigtigt, at du gennemgår disse trin inden du gør noget som helst, og så vil det være en god idé at skitsere dine tanker ned på et stykke papir. Dermed tvinger du dig selv til at tage stilling til en masse detaljer.  

Ret i restaurant Drink Dessert


Uddybelse af de 9 trin

Trin 1 - Konceptudvikling

I opstartsfasen skal du beslutte dig for, hvilket madkoncept du vil drive. F.eks.:

  • Take away restaurant med få men gode råvarer.
  • Middelklasse restaurant med et skarpt koncept (menukort) og høj avance.
  • Gourmet-restaurant hvor maden består af den bedste kvalitet til de højeste priser.
  • Lille kaffebar med få men gode varer.
  • Isbod med den bedste placering i området.

Du skal vælge et koncept der gør dig glad, og som du har et særligt forhold til. Du må endelig ikke kun gå efter det der har det største potentiale eller det der er mest populær. Du skiller dig kun ud fra mængden ved at vælge noget der passer dit temperament og noget du selv brænder for.

Allerede efter dette trin er man kommet langt, fordi det hjælper med at sætte rammerne for målgruppe, placering, størrelse og maskinpark. Det vil altså hjælpe dig med at strukturere og organisere resten af din restaurant.

Sammensætning af menu

Når du har fundet ud af hvad dit madkoncept er, kan du påbegynde sammensætningen af dit menu. Det er ikke ligegyldigt hvad der kommer på menukortet, da de retter menuen skal indeholde er ansvarlig for omsætningen i restauranten. Under udarbejdelsen af menukortet skal du vurdere følgende:

  • Hvad potentielle konkurrenter tilbyder?
  • Om det skal være en menu bestående af få eller mange forskellige retter?
  • Hvor du vil købe de nødvendige råvarer?
  • Om det kræver noget specielt udstyr at fremstille retterne?
  • Om det er nødvendigt at personalet skal besidde nogle særlige egenskaber?

Tænk smart! Sørg for at promovere de mest profitable retter og placer dem lidt over midten på menukortet. Disse retter bør være dem med de laveste råvareomkostninger, som kan blive solgt til høje priser.

Test af menu

Før du begynder at trykke dit første menukort, skal du få testet de forskellige retter af på målgruppen. Du kan invitere venner og familie til noget smagsprøvning, eller endnu bedre folk du ikke kender, som vil være ærlige omkring kvaliteten. Det kan være, at du kan lide de fleste retter på menukortet, men det nytter ikke noget hvis kunderne ikke kan, så vil de heller ikke betale for det. Det skader desuden aldrig med en smule feedback.

Indretning

I dag handler et restaurantbesøg ikke kun om at blive mæt, men om at få en god oplevelse. Der findes derfor flere forskellige og spændende måder at drive restaurant på. Det kan være at man har et åbent køkken, hvor kunderne kan se deres mad blive lavet, eller at man indretter med et specielt tema såsom en amerikansk Hollywood-inspireret indretning.

Mark og Jeppe i restaurants køkken

Trin 2 - Markedsanalyse

Markedsanalysen bliver ofte glem, men er en af de vigtigste opgaver, hvis du stræber efter en profitabel forretning.

Målgruppe

Det er svært at opfylde alle kundernes behov, da vi er så forskellige hvad angår mad. Prøver du at tilfredsstille alle, ender du med at tilfredsstille ingen. Realiteten er, at du aldrig vil kunne dække 100 % af markedet. Fokuser derfor på de 5-10 % af markedet, der er mest interessant.

Konkurrentanalyse 

 Det er lige så vigtig at kende sine konkurrenter som at kende sine kunder. En konkurrentanalyse skal kunne give svar på:

  • Hvordan ens konkurrenter klarer sig målt på udvalgte nøgletal? 
  • Hvilke koncepter og målgrupper de dækker og ikke dækker? 

Tjek hvor mange virksomheder der ligge nær dig både med små og store virksomheder. Disse tal er afgørende for om, du har en god chance for at komme ind på markedet.

Trin 3 - Forretningsplan

Kort fortalt, er en forretningsplan en “vejviser” som indeholder en beskrivelse af din virksomheds fremtid. Et dokument som skal fortælle, hvordan du vil drive og udvikle din virksomhed. Den skal hjælpe dig i den rigtige retning, så det er vigtigt at den er så detaljeret som muligt.

Hvad skal en forretningsplan indeholde?

En forretningsplan skal indeholde oplysninger om:

  • Mission, vision og målsætninger
  • Budget
  • Finansiering
  • Organisering
  • Salg og markedsføring
  • Udviklingspotentiale

En forretningsplan er essentiel for de fleste virksomheder, men især nye. Den kan hjælpe med finansiering af din virksomhed når du skal snakke med banken eller en pengemand der kan se potentialet i dig. Forretningsplanen kan være med til at overbevise dem, at du har en klar og konkret plan for at starte din restaurant op. Baseret på den information der står i den, kan de overveje at finansiere din virksomhed.

Du kan downloade en skabelon til din forretningsplan hos startvaekst.

Trin 4 - Økonomi

Hvad koster det at starte en restaurant?

Startkapitalen varierer afhængig af hvilken type café eller restaurant du skal starte, hvor meget udstyr du har brug for, om det skal være brugt eller nyt køkkenudstyr, markedsføring og den nødvendige driftskapital. Men typisk vil du skulle forvente minimum 250.000 kr. hvis du lejer dig ind. Hvis du skal købe en restaurant eller lokaler hvor du vil opbygge din restaurant, skal du temmelig sikkert lægge et millionbeløb.

Ting tager tid, især nye ting. Forvent ikke at din restaurant vil være den store kanon efter én dag. Det tager tid at tiltrække kunderne, få stamkunder og brande restauranten. Man skal være indstillet på at tabe penge de første seks til 12 måneder, hvorfor vil det være en fordel at have sparet nogle penge op inden. Du bliver hurtigt overrasket over, hvor hurtigt pengene forsvinder.

For mange mennesker er en restaurant en livsdrøm, men for at drømmen kan blive til virkelighed, skal økonomien også være i orden. Derfor skal der udarbejdes et budget, som kan hjælpe dig med at få et overblik. Sørg for at undersøge følgende ting på forhånd:

  • Hvor meget personalet skal have i løn.
  • Besøg lignende restauranter for at danne dig et indtryk af, hvor mange gæster der kommer og hvad de typisk bruger af penge og på hvad.
  • Få kataloger og prislister fra leverandører af mad og drikke m.v., så du har muligheden for at sammenligne de forskellige leverandørers priser. Undersøg også om de giver rabatter.
  • Messer som Foodexpo i Herning er et glimrende sted at få inspiration, realistiske priser og kontakt til leverandører på.

I opstarten er det altid et godt råd, at holde fokus på ”need to have”, og så må ”nice to have” komme når der er overskud i økonomien.

Gør du forarbejdet godt, er der mange penge at spare!

Trin 5 - Placering

Placering er alfa og omega for at drive en succesfuld café eller restaurant. Du har brug for en beliggenhed, som kan tiltrække folk til dit sted. Hvis restauranten ligger rigtigt vil den også kunne fungere som en reklamesøjle i sig selv.

Hvis du ikke har den rigtige placering, er du 100 % afhængig af anden form for markedsføring og ikke mindst word of mouth. Det kan lade sig gøre for gourmet-restauranter og koncept-restauranter, som folk vil køre efter. Men en almindelig café er afhængig af et naturligt flow af trafik.

Trin 6 - Køkkenudstyr og inventar

Valg af storkøkkenudstyr til din restaurant er meget vigtig. Det kan være en dyr fornøjelse og besværligt at lave om, hvis ikke du har sat dig grundigt ind i tingene.

Kvalitet

Der er stor forskel på kvaliteten af de varer du finder rundt omkring. Et godt råd er dog, at gå efter kendte europæiske mærker, og hvis noget lyder meget billigt, og du ikke kan finde meget information om varen, er det tit fordi varen er produceret i en lav kvalitet i Asien. Dermed ikke sagt, at man ikke kan få fornuftige maskiner der er produceret i Asien, men det kan være en jungle at finde ud af om det er god nok kvalitet.

Garanti

Undersøg også service og reklamationsreglerne grundigt før du køber. Der er desværre mange faldgruber i branchen. De leverandører der sælger mange billige varer, har ofte andre garantibetingelser såsom reservedelsgaranti, basic garanti, budget garanti osv. Det betyder, at du som udgangspunkt får en dårligere garanti på din vare, og det er ofte dig som kunde der selv skal sørge for reparation af den maskine der er gået i stykker. Imens sender leverandøren blot reservedelen til dig. Vi anbefaler kun at handle steder hvor de har fuld garanti på deres produkter indeholdt i prisen.

Prioritering

Hvis økonomien er meget stram, så fokuser på de maskiner der er vigtigst for driften og køb dem i en god kvalitet. Hvis du f.eks. sælger mange burgere, så er det ikke en ret god ide at købe en billig stegeplade der potentielt kan gå i stykker hele tiden. De maskiner der er knap så vigtige for driften kan du købe i en lidt billigere kvalitet, hvis du har brug for at spare i opstartsfasen. Alternativt kan du som start finde brugt storkøkkenudstyr til en billigere pris. Kort sagt, brug pengene hvor det giver mest mening.

Indretning af køkkenet

I køkkenet skal du sikre dig plads nok, til at have et godt arbejdsflow og ikke mindst plads nok til eventuelle nye investeringer i maskiner. Samtidig er køkkenet spildplads, som ikke genererer omsætning i forretningen. Derfor skal du finde den gyldne mellemvej der maksimerer antallet af pladser i restauranten, og samtidig maksimerer kvaliteten og effektiviteten i køkkenet.

Indretning af diskområde 

Diskområdet er vigtig fordi det er her du møder gæsten. og ofte er der mulighed for at øge salget ved at have f.eks. kager og drikkevarer på display. En disk kan indrettes på mange måder, og du kan vælge mange forskellige materialer at beklæde frontdisken med. 

Trin 7 - Ansættelse af medarbejdere

En restaurant vil aldrig kunne blive succesfuld uden de rette medarbejdere. Før du begynder at ansætte medarbejdere, er det vigtigt at du får ansat en manager først - i hvert fald hvis du har en restaurant af en bestemt størrelse. Der er mange hundrede ting og detaljer at holde styr på i en restaurant, og du kan simpelthen ikke klare det hele alene. Ansæt en passioneret og erfaren manager til at hjælpe dig med de vigtige beslutninger og til at få hverdagen i restauranten til at hænge sammen.

Mindre restauranter har typisk 4-10 ansatte, hvor de store kan have op til 30-40 ansatte. Husk, at når du ansætter medarbejdere skal de have et ansættelsesbrev. Den skal indeholde ting som løn, arbejdssted, arbejdstid, opsigelse m.v.

Trin 8 - Love og regler

Alkoholbevilling

Hvis du vil servere øl, vin og spiritus skal du søge om en alkoholbevilling. Du skal søge gennem det lokale politi, hvor du skal indlevere budgetter og planer for din kommende virksomhed.

Forsikring

Som restaurantejer er du forpligtet til at forsikre dine ansatte mod ulykker, arbejdsskader og sygdom.

Fødevarekontrol

Virksomhederne har selv ansvaret for at fødevarerne er i orden og at de gældende regler bliver overholdt. Fødevarestyrelsen vil med jævne mellemrum kontrollere, at fødevarereglerne er overholdt. Fødevarestyrelsen vil med jævne mellemrum komme på uanmeldt besøg for at kontrollere fødevarerne, og at hygiejnereglerne bliver overholdt. Der bliver blandt andet kontrolleret lokaler, maskiner, mærkning af produkter, egenkontrol, hygiejne, skiltning, rengøring m.v. Herefter udstedes “smileys” som skal hænge synligt i restauranten, og som desuden også vil blive publiceret på  www.findsmiley.dk.

Trin 9 - Markedsføring

Det er ikke ligemeget hvordan du markedsfører din restaurant. Målet med din markedsføring er at øge målgruppens kendskab til din restaurant. Du kan både benytte dig af online og offline markedsføringskanaler.

Du kan lave nok så meget markedsføring, men hvis produktet ikke er godt nok, er det spildte penge. Derfor skal du starte med at bruge energien og pengene på at lave et så godt produkt som muligt. Det vil sige, at maden er exceptionel, kundeservice er i top og gæsterne har det generelt godt når de er i din café eller restaurant.

Det vil sige, at når du har fået styr på produktet, og dine gæster og lokale madskribenter begynder at give dig gode bedømmelser, så kan du begynde at bruge det som et aktiv i din markedsføring.


Online markedsføring

Med online markedsføring kan du nemmest måle værdien af dit hårde arbejde og annoncekroner. Men det kræver at du har forståelse for hvordan man indhenter den data. Med Google Analytics kan du se, hvor dine hjemmesidebesøg kommer fra og hvor mange der ender med at booke et bord eller se dit menukort. På den måde ved du, hvilke kampagner og initiativer der er værd at fortsætte med. Det kræver noget teknisk opsætning, som en online marketing specialist kan gøre for dig.

1. Som det første bør du få lavet en hjemmeside. Den skal repræsentere restaurantens koncept og give de informationer dine kunder forventer. I modsætning til sociale medier og andre marketingkanaler, ejer du 100% din hjemmeside. Så den værdi du bygger op med din hjemmeside, kan ikke tages fra dig. Inden du får lavet din hjemmeside, er det vigtigt, at du tænker Google ind i det. Hvorvidt Google vil vise din hjemmeside på relevante søgninger i dit lokalområde, er nemlig bundet op på hjemmesidens "søgemaskinevenlighed".

Hvis du er helt på bar bund når vi nævner søgemaskinevenlighed, så er det nok bedst, at du tager kontakt til et SEO-bureau, der kan rådgive dig inden du får lavet en hjemmeside. Og husk, at det tit er bedre at få et SEO-bureau til at lave en hjemmeside, end det er at få et webbureau til at lave SEO.

2. Opret din restaurant eller café på alle relevante hjemmesider. Som det første skal du fortælle Google, hvem du er, så de kan vise dig på Google Maps. Det gør du ved at lave en profil på Google My Business. Udfyld alle de informationer du har mulighed for. Derefter opretter du dit firma på Yelp, TripAdvisor, Facebook og andre opslagsværk du kan finde.

3. Lav retargeting (remarketing) på Facebook. Det betyder, at du laver en annonce på Facebook som kun bliver vist for de personer der har besøgt din hjemmeside. Formålet med dette er at få personen til at bestille bord. Da beslutningsprocessen typisk er ret kort for restaurantbesøg, skal man huske at indstille annoncen sådan at annoncen kun vises i nogle få dage. Ellers bliver folk bare irriteret, og man risikerer at nå ud til personer der allerede har besøgt restauranten.

4. Annoncer din restaurant på Google Search Ads. Med Google Search Ads når du ud til personer der søger på Google, og dermed ved du, at du betaler for relevante besøg til hjemmesiden. Du kan målrette personer i dit lokalområde der søger efter f.eks. "restaurant" eller mere specifikt "mexicansk restaurant" eller "italiensk restaurant". Denne type annoncering er attraktiv fordi du betaler per klik, og fordi du selv bestemmer hvilke søgninger du vil målrette. Du har altså næsten 100% kontrol.

5. Annoncer din restaurant på Facebook. Ud over at man kan lave retargeting på Facebook, kan man også lave almindelige annoncer rettet mod en bestemt målgruppe. Du kan f.eks. vælge et geografisk område, aldersgruppe, køn og interesser. Dette kan være en god måde at kommer ud til potentielle kunder.


Offline markedsføring

Klassiske markedsføringsdiscipliner såsom avisannoncer, radiospots og postomdelte menukort kan godt fungere, men det er ofte dyrt, og så er det svært at måle effekten af det. Derudover har man ikke den fleksibilitet man får ved online annoncering, som kan stoppes i det øjeblik man vurderer at det ikke giver mening.

Når det så er sagt, så kan man godt bruge offline markedsføring som et supplement til online markedsføring. Du kan for eksempel lave samarbejdsaftaler med andre virksomheder i området, eller bruge rabatkuponer der uddeles de steder hvor din målgruppe befinder sig. Ofte skal man være kreativ for at få succes med markedsføring.

Dertil skal du huske at en flot facade, parasoller og skilte på fortovet og menukort også er en slags markedsføring. Dette er naturligvis et must at have.


Har du brug for rådgivning til at lave markedsføring?

Mark Andersen, Marketing Konsulent

Jeg har i mere end 9 år hjulpet virksomheder med at få succes med markedsføring. Kontakt mig på +45 28158015, hvis du har brug for hjælp til hjemmeside, design og tryksager, SEO eller annoncering.